Blog

10. august 2022

Skæld-ud-fri by

SKÆLD-UD-FRI BY Børn kan lære alt – og de vil gerne lære. På et overordnet plan kræver det kun to ingredienser: Omsorg og gode vilkår for […]
30. september 2020

Podcast: Børnepsykologi v./Rasmus Alenkær – om skolevægring og corona

https://www.alenkaer.dk/podcast/2020/8/28/skolevgring-og-corona-mads-thomsen
22. juli 2020

Podcast om ‘Belønning og straf’ v./Rasmus Alenkær, hvor jeg medvirker som ekspert

Link til podcast: https://www.youtube.com/watch?v=1Fx5gFTi1aI&t=1336s
22. juli 2020

Overvejelser om pædagogisk arbejde med mennesker med en dyssocial personlighedsforstyrrelse

Overvejelser om pædagogisk arbejde med mennesker med en dyssocial personlighedsforstyrrelse Indledning     Denne blogartikel henvender sig hovedsagelig til pædagoger, der arbejder inden for social- og specialområdet, […]
18. oktober 2019

Podcast om unge med angst, hvor jeg medvirker som ekspert, udgivet af SL

Link til podcast om unge med angst, hvor jeg medvirker som ekspert: https://slpodcast.podbean.com/?fbclid=IwAR27H2mORSnnrA_z_wK0rKGLQU_UqXX-qM06yRj7-R96IIM21RCiE2W7qnk (Kan også streames på Spotify eller hentes på Itunes)
30. august 2018

Tre gode videnskabelige alternativer til skældud

Tre gode videnskabelige alternativer til skældud I en foregående artikel til denne redegjorde jeg for, hvad forskningen konkluderer om at anvende skældud som et ældgammelt magtmiddel […]
10. juli 2018

Fem gode videnskabelige grunde til ikke at skælde et barn ud

Fem gode videnskabelige grunde til ikke at skælde et barn ud Mennesket har i mange tusinde år benyttet sig af tvang, skældud, kropslig afstraffelse, sanktionering og […]
31. maj 2018

Skolevægring, skoleskulk og skolefobi

De fleste mennesker kender oplevelsen af, at man snart skal igennem en urovækkende begivenhed, som bare skal overstås; det kunne for eksempel være en eksamination, at […]
31. maj 2018

Grænsesøgning eller et råb om hjælp…

”Børn prøver grænser af” – det er ofte ordlyden, når enten forældre, pædagoger, lærere eller andre oplever, at et barn har en adfærd, som kan virke […]